הגיבור, הנבל והמנטור: שלושת הארכיטיפים החיוניים בסיפור העסקי שלכם

כשזה מגיע לסיפורים כלל וסיפורים עסקיים בפרט, מעט דברים הם חיוניים כמו הדמויות / ארכטיפים להפיכת הסיפור למדוייק, מעניין ואפקטיבי. במיוחד, הארכיטיפים של הגיבור, הנבל והמנטור הם חלק מהכלים היעילים ביותר בארסנל של מספר הסיפורים העסקי. על ידי הבנת הארכיטיפים הללו והתפקידים שלהם, עסקים יכולים ליצור נרטיבים המהדהדים עם הקהל שלהם, לבנות מותגים חזקים ובלתי נשכחים, ובסופו של דבר להניע הצלחה. בפוסט זה בבלוג, נחקור את כוחם של ארכיטיפים בסיפורים עסקיים, ונעמיק כיצד הגיבור, הנבל והמנטור יכולים לעזור לרומם את הנרטיב של המותג שלכם.

תחילה בואו נכיר את שלושת הארכטיפים מהזווית הסיפורית:

גיבור:
ארכיטיפ הגיבור הוא הדמות המרכזית בסיפור. הגיבור הוא בדרך כלל אמיץ, חסר אנוכיות ומוכן להקריב את רווחתו לטובת אחרים. לרוב גיבורים מתאפיינים בתכונות שמעוררות אנשים ללכת בעקבותיהם ולפעול למען טובת הכלל. בהרבה מקרים הגיבורים מונעים על ידי תחושת מטרה חזקה או רצון להשיג משהו משמעותי תוך התמודדות עם אתגרים ומכשולים שיש להתגבר עליהם כדי להשיג את מטרותיהם, והם יוצאים מנצחים בעזרת מנטור או דמויות תומכות אחרות.

נָבָל:
ארכיטיפ הנבל הוא ההפך מהגיבור, ולעתים קרובות הם האנטגוניסט בסיפור. הם מייצגים רוע, הרס וכאוס. הנבל מונע בדרך כלל על ידי רצון לכוח, שליטה או נקמה, וכלום לא יעצור אותם בדרך להשיגת מטרותיהם. לעתים קרובות הם ערמומיים ומניפולטיביים, והם משתמשים באינטלקט ובכריזמה שלהם כדי לסחוף אחרים לצדם. הנבל כאן כדי לסכל וההתנגדות מניעה את הסיפור קדימה.

מנטור:
ארכיטיפ המנטור הוא דמות שמדריכה ומלמדת את הגיבור. המנטורים מתאפיינים החוכמה, ניסיון וידע שחסר לגיבור. הם עוזרים לגיבור להתגבר על אתגרים, ללמוד מיומנויות חדשות ולפתח את החוזקות שלהם. המנטור הוא לעתים קרובות חכם זקן , אך הם יכולים להיות גם אדם צעיר יותר שלמד שיעורי חיים יקרי ערך. למנטור יכול להיות גם קשר אישי לגיבור, כמו בן משפחה או חבר. הם משמשים מודל לחיקוי ומקור השראה עבור הגיבור, והדרכתם היא לרוב מכרעת להצלחת הגיבור.

הארכטיפים מסיפורים וסרטים:

מלחמת הכוכבים

  • גיבור: לוק סקייווקר
  • נבל: דארת’ ויידר
  • מנטור: אובי-וואן קנובי

מלך האריות

  • גיבור: סימבה
  • נבל: צלקת
  • מנטור: רפיקי

שר הטבעות

  • גיבור: פרודו באגינס
  • נבל: סאורון
  • מנטור: גנדלף

הארי פוטר

  • גיבור: הארי פוטר
  • נבל: וולדמורט
  • מנטור: אלבוס דמבלדור

איך שלושת הארכטיפים באים לידי ביטוי בסיפור עסקי:

בהקשר עסקי או מותגי, ארכיטיפ הגיבור יהיה תמיד הלקוח. הם המוקד המרכזי של הסיפור, ומטרת המותג היא לעזור להם להשיג את מטרותיהם, להתגבר על אתגרים או לפתור בעיות. הלקוח הוא הכוח המניע מאחורי פעולות והחלטות המותג, ושביעות רצונו היא ערך עליון להצלחת העסק. אחת הטעויות הקריטיות של מותגים צעירים קשורה בנתטיה לראות את עצמם כגיבורי הסיפור שגיאה שתמיד עולה ביוקר.

ארכיטיפ המנטור בהקשר זה יהיה החברה או המותג עצמו (אתם). המותג משמש כמדריך או יועץ ללקוח, ומציע מומחיות, משאבים ותמיכה כדי לעזור להם להשיג את התוצאות הרצויות לו. המותג הוא בעל ברית של הגיבור, מספק את הכלים והידע הדרושים כדי לעזור להם להצליח.

ארכיטיפ הנבל בהקשר עסקי יהיה הבעיה או האתגר שהמותג פותר. זה יכול להיות מתחרה, שינוי בשוק, מחסור במשאבים או כל מכשול אחר שעל הגיבור להתגבר עליו. מטרת המותג היא לתת מענה לבעיית הגיבור, להקל על המסע ולסייע להם להגיע להצלחה מול האתגר / מצוקה.

בסופו של דבר, הגיבור (הלקוח), בהנחיית המותג (מנטור) , חייב להתגבר על האתגר שמוצב על ידי הנבל (בעיה) ולצאת מנצח. הצלחת המותג נמדדת בהצלחתו של הגיבור, ויכולתו לפתור את הבעיה או האתגר של הגיבור היא המפתח לבניית מותג חזק ומצליח.

לפניכם 2 דוגמאות לסיפורים עסקיים שעושים שימוש בשלושת הארכטיפים – האחד לעסק קטן והשני למותג מוכר:

uber:

גיבור – בהקשר של אובר, ארכיטיפ הגיבור יכול להיות מיוצג על ידי אנשים המחפשים חווית תחבורה נוחה ואמינה. הפלטפורמה של אובר משווקת כדרך לפשט ולשפר את תהליך ההגעה מנקודה א’ לנקודה ב’.

נבל – ארכיטיפ הנבל יכול להיות מיוצג על ידי אפשרויות תחבורה לא יעילות ולא אמינות שמבזבזות את הזמן והכסף של אנשים. השיווק והמיתוג של אובר מציבים את החברה לעתים קרובות כקוראת תיגר על הכוחות השליליים הללו, ומציעה אפשרות תחבורה יעילה ואמינה יותר.

מנטור – ארכיטיפ המנטור יכול להיות מיוצג על ידי קהילת הנהגים של אובר, המשמשים כמדריכים ומומחים בניווט בערים שלהם. קהילת הנהגים של אובר נתפסת כמנטורים, המציעים הדרכה והמלצות לנוסעים ועוזרים להם לנווט באזורים לא מוכרים.

מאמן כושר:

  • גיבור- הלקוח שרוצה להיכנס לכושר, לרדת במשקל או להשיג מטרת כושר ספציפית. מטרת המותג היא לעזור לגיבור להשיג את התוצאה הרצויה ולהפוך לגרסה הטובה ביותר של עצמו.
  • הנבל- בהקשר זה יהיו המכשולים והאתגרים שעל הגיבור להתגבר עליהם. זה יכול להיות חוסר מוטיבציה, לוח זמנים עמוס או פציעה פיזית שמונעת מהם להשיג את מטרותיהם.
  • המנטור- בהקשר זה יהיה המאמן. המשמשת כמדריך, ומציע תוכניות כושר מותאמות אישית, ייעוץ ותמיכה כדי לעזור לגיבור להשיג את מטרותיו.

כדי לזהות להבין טוב יותר כל ארכיטיפ בסיפור במותג שלכם, הנה כמה שאלות שאתם יכולים לשאול:

גיבור:

  • מי הגיבור בסיפור הזה?
  • מהן המטרות והרצונות של הגיבור?
  • אילו אתגרים ומכשולים מתמודד הגיבור?
  • איך הגיבור מתגבר על האתגרים שלהם?
  • מהן החוזקות והחולשות של הגיבור?
  • איך הגיבור משתנה או גדל במהלך הסיפור?

מנטור:

  • מי המנטור בסיפור הזה?
  • איזה ידע, ניסיון או משאבים יש למנטור?
  • איזו הדרכה ותמיכה מציע המנטור לגיבור?
  • איך המנטור עוזר לגיבור להתגבר על אתגרים?
  • מהן החוזקות והחולשות של המנטור?
  • מה היחס בין הגיבור למנטור?

נָבָל:

  • מי או מה הוא הנבל בסיפור הזה?
  • מה מניע את מעשיו של הנבל?
  • אילו אתגרים או מכשולים יוצר הנבל עבור הגיבור?
  • מהן החוזקות והחולשות של הנבל?
  • כיצד משפיע הנבל על מסעו של הגיבור?
  • איך הגיבור מתגבר על הנבל?

על ידי שאילת השאלות הללו, תוכל לקבל הבנה טובה יותר של תפקידו של כל ארכיטיפ בסיפור וכיצד הם תורמים לנרטיב הכולל.

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן