Five W’s (Who, What, Where, When, and Why) הנוסחה הפשוטה לפיתוח מצגת או סיפור אפקטיביים

זה לא דבר חדש שמצגות וסיפורים במסגרות ארגוניות ועסקיות לרוב משאירים אותנו מבולבלים או חסרי עניין. אבל, מה אם הייתי אומר לכם שיש נוסחה פשוטה שיכולה להפוך את המצגות והסיפורים למרתקים באמת? אם לדבר מניסיון אישי, אני מאמין שהרבה פעמים הסוד נמצא במבנה / רצף ההצגה הנכון של המידע או הסיפור ולכן אני רוצה להכיר לכם את נוסחת ה-5W:
Who, What, Where, When, and Why (מי, מה, איפה, מתי ולמה)- במאמר הזה אכיר לכם את החלקים השונים ונראה יחד כיצד להשתמש בהם בכדי לעשות טרנספורמציה בתכנים שלכם. אז אם אתם מוכנים בואו נצלול!

חמשת ה-W: אבני הבניין של סיפור או מסר מוצלח

נתחיל בפירוק חמשת ה-W ומדוע הם חיוניים ליצירת נרטיב רב עוצמה:

  • מי (who): הציגו את הדמויות שלכם, בין אם הם אנשים או ארגונים. על ידי מתן הקשר ורקע, נוכל לעזור לקהל שלנו להתחבר רגשית למסרים שלנו.
  • מה (what): נסחו בבירור את הבעיה, האתגר או ההזדמנות שהסיפור שלכם מתייחס אליו. זה ישאיר את הקהל שלכם מעורב ויעזור להם להבין את הרלוונטיות של הנרטיב.
  • איפה (where): הגדירו את “הבמה” על ידי תיאור המיקום, הסביבה או ההקשר שבו הסיפור שלכם מתרחש. זה מאפשר לקהל שלכם לדמיין את הסיפור ומשפר את הבנת המצב.
  • מתי (when): תו לקהל שלכם תחושה של ציר הזמן וכיצד האירועים התפתחו. זה עוזר ליצור תחושת דחיפות וממחיש את קצב השינוי או ההתקדמות.
  • למה (why): הסבירו את המניעים והכוחות המניעים מאחורי הפעולות וההחלטות בסיפור שלכם. זה מספק תובנה לגבי תהליך החשיבה והרציונל, ומאפשר לקהל שלכם להזדהות יותר עם הדמויות.

כעת, לאחר שקבענו את החשיבות של חמשת ה-W, בואו נסתכל על כמה טיפים ודוגמאות כדי לשלב אותם ביעילות במצגות ובסיפורים שלכם.

טיפים לסיפור אפקטיבי עם חמשת ה-W

התחילו עם ה-“למה”
חשבו על הרצאת ה- TED האהובה עליכם או נאום מוטיבציה. לא פעם, הדוברים הללו מתחילים ב”למה”. על ידי התחלה בדגש על המטרה, אתם יוצרים חיבור רגשי ובמקביל גורמים לכך שיהיה להם איכפת מהסיפור. לדוגמה, במצגת על השקת מוצר חדש, התחילו בהסבר כיצד המוצר יפתור צורך או בעיה דחופה של הלקוח.

השתמשו באנקדוטות כדי להמחיש את חמשת ה-W
אנקדוטות, או סיפורים קצרים, יכולים להיות כלים רבי עוצמה להמחשת חמשת ה-W. לדוגמה, במצגת על שינוי התרבות של חברה, שתפו אנקדוטה על עובד שחווה על בשרו את ההשפעה החיובית של הערכים החדשים. זה עוזר להפוך מושגים מופשטים למוחשיים יותר.

תמציתיות היא שם המשחק
תמיד קיימת האפשרות שאתם עלולים להתפתות לכלול כל פרט על הנושא שלכם במצגת או בסיפור. אבל זכרו, פחות זה לרוב יותר. התמקדו בהיבטים החשובים ביותר של חמשת ה-W והימנעו מעומס מידע. שמרו על מעורבות הקהל שלכם על ידי העברת מסר ברור ותמציתי. אני עובד וחי לפי המנטרה הפשוטה “אל תראה לאנשים את חלקי השעון אם הם רק ביקשו לדעת מה השעה”

השתמשו באלמנטים ויזואליים ככלי תמיכה בנרטיב שלכם
תמונה שווה אלף מילים, נכון? נצלו אלמנטים חזותיים כמו תמונות, דיאגרמות או אפילו סרטונים קצרים כדי לתמוך בסיפור שלכם ולהמחיש את חמשת ה-W. זה יעזור לקהל להבין טוב יותר ולזכור את המסר שלכם. לדוגמה, במצגת על הרחבת שוק חדשה, השתמשו במפה כדי להציג את ה”איפה” וציר זמן של ה”מתי”.

תיאורי מקרה: חמשת ה-W בפעולה

כעת, לאחר שכיסינו כמה טיפים, בואו נסתכל על כמה דוגמאות של חמשת ה-W בפעולה על פני סוגים שונים של מצגות ופורמטים של סיפורים בעולם העסקים.

מקרה מבחן 1: קידום מכירות

דמיינו את זה: אתם אנשי מכירות שמציעים פתרון תוכנה ללקוחות פוטנציאליים. כדי להשתמש ביעילות בחמשת ה-W במצגת שלכם, תוכלו:

  1. מי: הציגו את החברה שלכם, את הצוות מאחורי התוכנה ואת קהל היעד שירוויח מהפתרון.
  2. מה: תארו את האתגרים העיקריים שהתוכנה שלכם נותנת להם מענה ואת היתרונות שהלקוחות יכולים לצפות להם.
  3. היכן: הדגישו את התעשיות או האזורים הגיאוגרפיים שבהם התוכנה שלכם הצליחה, תוך מתן דוגמאות רלוונטיות.
  4. מתי: תארו את ציר הזמן של היישום וכל אבני דרך או סיפורי הצלחה משמעותיים בהיסטוריה של החברה שלך.
  5. למה: הסבירו את המשימה והערכים של החברה שלכם, תוך הדגשת האופן שבו התוכנה שלכם מתיישרת עם יעדי הלקוחות ועוזרת להם להתגבר על האתגרים שלהם.

מקרה מבחן 2: מצגת אסטרטגיה פנימית

דמיינו את עצמכם בתפקיד מנהל שמציג אסטרטגיה חדשה לצוות שלו. חמשת ה-W יכולים לעזור לכם לבנות את התוכן שלכם באופן הבא:

  1. מי: הציגו את מחזיקי העניין המרכזיים ואת תפקידיהם באסטרטגיה החדשה.
  2. מה: תארו את המטרות והיעדים העיקריים של האסטרטגיה החדשה וכיצד היא מתמודדת עם אתגרים קיימים.
  3. איפה: תארו את המחלקות או המיקומים הגיאוגרפיים שיושפעו מהאסטרטגיה החדשה.
  4. מתי: ספקו ציר זמן ליישום, כולל אבני דרך ודדליינים עיקריים.
  5. למה: שתפו את הרציונל לאסטרטגיה החדשה, את התאמתו לערכי החברה ואת היתרונות הצפויים לעובדים ולארגון.

תיאור מקרה 3: סיפור הצלחה או תיאור מקרה

נניח שאתם מציגים סיפור הצלחה או מקרה בוחן במטרה להדגים את היעילות של המוצר או השירות שלכם. כך תוכלו לשלב את חמשת ה-W:

  1. מי: הציגו את הלקוח ואת הרקע שלו, כמו גם את תפקיד החברה שלכם בהצלחתו.
  2. מה: תארו את הבעיה שבה נתקל הלקוח וכיצד המוצר או השירות שלכם סיפק פתרון.
  3. היכן: שתפו את המיקום הגיאוגרפי או ההקשר הספציפי של מצבו של הלקוח, תוך הדגשת אתגרים או הזדמנויות ייחודיות.
  4. מתי: הציעו ציר זמן של אירועים, מהבעיה הראשונית ועד לתוצאה המוצלחת, תוך שימת דגש על המהירות או האפקטיביות של הפתרון שלכם.
  5. למה: הסבירו את הגורמים שתרמו להצלחה, כמו המומחיות של החברה שלכם או המחויבות של הלקוח לפרויקט, והיתרונות הנובעים מכך לשני הצדדים.

לסיכום מדובר בנוסחה / מודל / גישה לנתח ולזהות את החלקים השונים מהם בונים מצגת או סיפור אפקטיבי ומרגש! אז נסו בפעם הבאה שאתם בונים מצגת להתחיל מ- 5W.

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן