כוחו של הלוגוס – מסרים מבוססי לוגיקה במצגות וסטוריטלינג

מבוא: רנסנס רטורי

דמיינו את זה: אתם ביוון העתיקה, לובשים טוגה מסוגננת, סופגים מחוכמתו של אריסטו כשהוא דן בלהט במורכבות הרטוריקה. למרות שעברו יותר מאלפיים שנה מאז, תורתו של הפילוסוף האגדי ממשיכה להחזיק מעמד גם כיום. במאמר זה, נצלול יחד לתוך הרעיון של לוגוס (logos), אחד משלושת אופני השכנוע של אריסטו, ונראה כיצד ניתן לשפר את כישורי הסטוריטלינג והפרזנטציה שלכם באמצעותו. אז, חגרו חגורות, קחו בקלאווה (אבל יוונית…), ובואו נצא למסע של שכנוע, הומור ומידע שיגרום לאריסטו עצמו להיות גאה!

לוגוס: אמנות הטיעון הרציונלי

מה זה בעצם לוגוס? אריסטו האמין שלרטוריקה, אומנות השכנוע, יש שלושה מרכיבים עיקריים: אתוס (אמינות), פאתוס (רגש) ולוגוס (לוגיקה). לוגס הוא הטיעון הרציונלי שמטרתו לשכנע קהל באמצעות טענות וראיות מנומקות היטב.

במילים אחרות, לוגוס הוא החבר ההגיוני שמסביר בשלווה מדוע זה רעיון נורא להשקיע את כל חסכונות החיים שלכם בעסק לגידול אלפקות בסיני. זה קול ההיגיון שעוזר לקהל שלכם להבין את הנקודה באמצעות טיעונים ברורים, מובנים והגיוניים.

לוגוס ומצגות

כשזה מגיע למצגות, לוגוס יכול להיות הנשק הסודי שלכם. האם עברתם פעם מצגת שבה הדובר לא הצליח לספק רציונל ברור לרעיונותיו? זה כמו להשתתף במסיבה שבה הכיבוד היחיד הוא ערגליות ללא מים – מאכזב לחלוטין.

כדי להימנע ממצב אסון שכזה, נסו לפעול לפי ההנחיות הבאות:

א. התחילו בתזה חזקה- בדיוק כמו כל סרט שובר קופות, המצגת שלכם זקוקה להוק (hook) משכנע. התזה היא הבסיס לטיעון שלכם וצריכה להעביר בבירור את הרעיון המרכזי שלכם. ודאו שהוא תמציתי, הגיוני וקל להבנה.

לדוגמה, במקום לומר “החברה שלנו צריכה להשקיע באנרגיה מתחדשת”, נסו “השקעה באנרגיה מתחדשת יכולה לשפר את הביצועים הפיננסיים של החברה שלנו, להפחית את טביעת הרגל הפחמנית שלנו ולשפר את התדמית הציבורית שלנו”.

ב. הציגו טיעונים ברורים והגיוניים- אריסטו היה אוהב טיעון מובנה היטב. כל נקודה במצגת שלכם צריכה להיות קשורה, וליצור שרשרת הגיונית שתומכת בתזה שלכם. הימנעו מקפיצה מנושא אחד לא קשור לאחר – זה רק יבלבל את הקהל ויגרום להם לפקפק בשפיות שלכם.

ג. דאגו לספק ראיות מוצקות- כשזה מגיע לפרזנטציות פעמים רבות הראיות הן החבר הכי טוב שלכם. חזקו את הטענות שלכם עם נתונים קונקרטיים, סטטיסטיקות, מחקרים או חוות דעת של מומחים. מתן ראיות מוצקות לא רק מחזק את הטיעון שלכם אלא גם מגביר את האמינות.

ד. התייחסות לטענות נגד- דרך מצוינת לחזק את עמדתכם היא על ידי הכרה והתייחסות לטיעוני נגד. זה מראה ששקלתם נקודות מבט שונות.

לוגוס וסטוריטלינג

לוגוס לא מוגבל למצגות – זה גם עמוד השדרה של סיפור משכנע. קבלו מספר דרכים לשזור לוגוס לתוך הנרטיב שלכם:

א. מבנה את הסיפור – בדיוק כמו במצגות, קל יותר לעקוב אחר סיפור בנוי היטב והוא גם לרוב משכנע יותר. צרו התחלה, אמצע וסוף ברורים. זה יכול להיות פשוט כמו תיאור הבעיה, הצגת הפתרון והצגת התוצאה.

ב. השתמשו באנלוגיות ומטאפורות- אנלוגיות ומטאפורות יכולות לפשט מושגים מורכבים, ולהפוך אותם לנגישים יותר לקהל שלכם. לדוגמה, במקום להסביר את המושג ריבית דריבית בנוסחה יבשה, אפשר לומר: “ריבית דריבית היא כמו כדור שלג שמתגלגל במורד גבעה – ככל שהוא אוסף יותר שלג, הוא גדל ומהר יותר.”

ג. איזון בין עובדות לרגש- בעוד לוגוס מתמקד בלוגיקה, אל תשכח לאזן אותו עם רגש (פתוס) ואמינות (אתוס). סיפור שמהדהד רגשית יהיה בלתי נשכח ומשפיע יותר.

דוגמאות מוכרות לשימוס בלוגוס

כדי להעריך את כוחו של לוגוס, בואו נסתכל על כמה דוגמאות מהחיים האמיתיים:

Climate Change: Al Gore’s “An Inconvenient Truth” (2006)
בסרט התיעודי שלו “אמת לא נוחה”, אל גור משתמש בלוגוס כדי להציג טיעון משכנע לגבי שינויי אקלים. הוא מחזק את טענותיו בנתונים מדעיים, גרפים וחוות דעת מומחים, המדגישים את דחיפות הנושא. הגישה הלוגית של גור, בשילוב עם ההשפעה הרגשית של הסרט, מעלה בהצלחה את המודעות ומעוררת שיחות גלובליות על שינויי אקלים.

Sheryl Sandberg’s TED Talk: “Why We Have Too Few Women Leaders” (2010)
בהרצאת ה-TED המשפיעה שלה, שריל סנדברג, COO של פייסבוק, דנה בתת-ייצוג של נשים בתפקידי מנהיגות. סנדברג משתמשת בנתונים סטטיסטיים, מחקרים וחוויות משלה כדי להסביר את המחסומים שעומדים בפני נשים במקום העבודה. הטיעון ההגיוני שלה, יחד עם קריאה לפעולה, עורר שיחה נרחבת והיוו השראה לתנועת Lean In.

John F. Kennedy’s “We Choose to Go to the Moon” Speech (1962)
כשהנשיא קנדי הכריז על המטרה להנחית אדם על הירח ולהחזירו בשלום לכדור הארץ, הוא השתמש בלוגוס כדי להצדיק את ההתחייבות השאפתנית. הוא תיאר את היתרונות המדעיים והטכנולוגיים של חקר החלל, והדגיש את חשיבותה של ארצות הברית המובילה בתחום זה. באמצעות שילוב של הגיון, גאווה לאומית ותחושת דחיפות, קנדי נתן השראה לאומה לתמוך בתוכנית אפולו.

מסקנה: המורשת המתמשכת של הלוגוס של אריסטו

אז הנה לכם – הלוגוס של אריסטו רלוונטי היום כמו שהיה ביוון העתיקה. על ידי שילוב לוגוס במצגות ובסטוריטלינג, אתם יכול ליצור טיעונים משכנעים שיהדהדו עם הקהל שלכם.

זכרו, טיעון מנומק הוא כמו משתה יווני טעים – הוא מספק הן את האינטלקט והן את הרגשות, ומשאיר את הקהל שלכם רעב לעוד. אז, בפעם הבאה שאתם מכינים מצגת או יוצרים סיפור, תתעלו את אריסטו הפנימי שלכם ותנו ללוגוס להוביל את הדרך!

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן