מסר זכיר הוא מסר מנמוני! להפוך כל מסר לזכיר באמצעות טכניקות רטוריקה מנמוניות

המוח שלנו בנוי לזכור סיפורים יותר מאשר עובדות ונתונים (הוכח על בסיס אלפי מחקרים), בתוך המשפט הנ”ל יש מילת מפתח אחת מרכזית והיא ‘זיכרון’. כאשר אנחנו מעבירים מסרים אנחנו תמיד מעוניינים שהם יהיו זכירים כי זה השלב הראשון בדרך להנעה לפעולה אבל לצערנו הזיכרון שלנו מוגבל ולרוב לא ניתן לסמוך עליו יותר מידי.

חשבו על הפעם האחרונה בה עליתם על טיסה – הוצאתם את הכרטיס כדי להסתכל על מספר המושב שלכם, החזרתם לכיס, כעבור כמה שניות שוב אתם צריכים תזכורת למספר המושב ושולפים שוב את הכרטיס והדבר קורה בצורה זהה לפחות עוד פעם פעמיים. זאת דוגמה קלאסית למגבלות הזיכרון השונות.

כדי להגדיל את הסיכוי שאנשים יזכרו את המסר שלנו אנחנו צריכים להשתמש בכלים מנמוניים – מְנֶמוֹנִיקָה (מיוונית עתיקה: μνημονικός מְנֶמוֹנִיקוֹס, “קשור לזיכרון”) או במילים אחרות כלי עזר חזותי או מילולי אשר עוזר לזכור דברים.

לדוגמה לרוב שאנחנו לא זוכרים נאומים אבל זוכרים מספר משפטים חזקים מתוכם כי הם מבוססים על חוקיות מנמונית. הם כתובים כדי להיחקק במוח.

בואו ונכיר מספר כלים מנמוניים שיעזרו למסר שלכם להיות זכיר ועוצמתי:

אָנָאפוֹרָה (ביטוי חוזר): אמצעי ספרותי, המאופיין בחזרה על מילה או ביטוי בתחילת שורה, פיסקה או בתים רצופים.  לדוגמה יש לי חלום בנאום מרטין לותר קינג-

“יֵשׁ לי חֲלוֹם כִּי יוֹם אֶחָד תַּעֲלֶה וְתָּבוֹא אֶמוּנָה עֲמֻקָּה: אָנוּ אוֹחֲזִים בְּאֱמֶת צְרוּפָה כִּי כֹּל הָאָדָם נִבְרָא שָׁוֶה. יש לי חלום, כִּי יוֹם יָבוֹא וְעַל פִּסְגוֹתֶיהָ הָאֲדֻמּוֹת שֶׁל ג’וֹרְגִ’יָה, הֵן צֶאֱצָאֵי הָעֲבָדִים וְהֵן צֶאֱצָאֵי הָאֲדוֹנִים יוּכְלוּ שֶׁבֶת אַחִים גַּם יַחַד וְאֶל שֻׁלְחָן אֶחָד הַסֵב. יש לי חלום, כִּי יוֹם יָבוֹא וּמְדִינַת מִיסִיסִיפִּי, הַנּוֹטֶפֶת זֵעַת אִי צֶדֶק וּבְאִישַׁת אֵשׁ שֶׁל עֹשֶׁק, תָּמִיר אֵלֶּה לִנְוֵה חֹפֶשׁ וָצֶדֶק. יש לי חלום כִּי אַרְבַּעַת יְלָדַי הָרַכִּים, יִחְיוּ יוֹם אֶחָד בְּאֻמָּה בָּהּ אֵין אָדָם נִשְׁפַּט עַל פִּי צֶבַע עוֹרוֹ אֶלָּא עַל פִּי תּוֹחֶלֶת תְּכוּנוֹתָיו. יש לי חלום הַיּוֹם!”

טריקולון: אדפטציה ייחודית של חוק השלושה בכתיבה- שלוש מילים או ביטויים הם גם שווים באורכם ובצורתם הדקדוקית.  “תראה את זה, תנסה את זה, תקנה את זה”(סיסמת השיווק של שברולט בשנות הארבעים), באתי, ראיתי, ניצחתי (יוליוס קיסר) יותר מהר, יותר חזק, יותר גבוה (המשחקים האולימפיים)

אנטימטבול: היא חזרה על מילים בסעיפים עוקבים, אך בסדר הפוך כך שמתקבלת משמעות מיוחדת. למשל, “אחד בשביל כולם וכולם בשביל אחד”, ” הילדות יודעת מה היא רוצה, היא רוצה לצאת מהילדות”, ” אנחנו חייבים לאכול כדי לחיות ולא לחיות כדי לאכול”

אלו רק 3 טכניקות פשוטות מעולם הרטוריקה והזיכרון שהוא עולם מרתק הן בהקשרים לעולם השכנוע והן בהקשרים לעולם הלמידה.

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן