סיכומי ביניים – ולמה קריטי לנו להשתמש בהם בהרצאות או שיעורים?

כולנו מודעים לכך שאנחנו זוכרים מהרצאות או משיעורים (במיוחד פרונטליים) מעט מאוד דברים. יותר מכך, בואו נודע באמת – רובנו נוטים לשכוח את רוב הדברים שנאמרו עוד בזמן השיעור עצמו.

מתוך המצב נולדו מספר בעיות:

  1. רוב השיעורים אינם אפקטיביים כי המידע איננו נשמר.
  2. רוב האנשים ירגישו שהם לא למדו מספיק או למדו מעט (לרוב בגלל שהמרצה ממשיך משקופית לשקופית ואנשים לא מסוגלים לראות את מכלול הנושאים שנלמדו עד כו ואיך כולם קשורים אחד לשני).

במטרה לשפר את הסיכוי שאנשים יזכרו לפחות את המסרים המרכזיים והמוח שלהם יוכל לחבר את כל הנקודות, אנחנו חייבים להתחיל לעשות שימוש בסיכומי ביניים.

יתרונות סיכום ביניים:

מעורר קשב – ברגע שאנשים שומעים “בואו נסכם מה למדנו עד עכשיו” ישנה תגובה קולקטיבית-פיזיולוגית מדהימה שבה כול האנשים ירימו את העיניים בבת אחת. הסיבה לתגובה היא, שאנחנו מודעים לכך שסיכום בה לחדד את המסרים ומאפשר לנו לראות שלא ‘שכחנו’ או פספסנו חלקים חשובים בחומר הנלמד (אם תפסנו תנומה קלה תוך כדי) ולכן אנחנו מרוכזים יותר בחלק זה.

מוודא קליטה- הסיכום מאפשר לנו לזהות האם אנשים הבינו את החומר והאם הם הגיעו למסקנות הנכונות וזאת לרוב על ידי שאילת שאלות או מתן זמן לשאלות.

התקדמות ורצף – הסיכום מאפשר לקהל לראות מאיפה התחלנו ומה למדנו עד עכשיו. אנשים זקוקים לתחושת התקדמות קבועה. באותו הקשר הסיכום מאפשר לחבר יחד את כל הקצוות.

מבנה נכון של סיכום ביניים:

שלב 1 – שאלות: נתחיל את הסיכום במתן זמן לשאלות וזאת מאחר ואנחנו רוצים לאפשר לאנשים זמן להביע את עצמם ולוודא הבנה. סיבה נוספת לפתוח בשאלות קשורה במניעת הפרעות ושאלות תוך כדי הסיכום, הדבר קוטע את הרצף ועלול לבלבל ולפגוע בתהליך הסקת המסקנות של האנשים בקהל.

שלב 2 – חזרה על הנקודות המרכזיות: בשלב זה נחזור ונציין את כותרת הפרק שעליו דיברנו (או כותרות)  ולאחר מכן נציין את הנקודות המרכזיות או המסקנות מהנושאים שנלמדו עד כו.

שלב 3 – ציון המסר המרכזי:  בשלב זה נציין או נחזור (אם צוין בעבר) על המסר המרכזי מהפרק הנלמד (מסקנה ראשית). המסר המרכזי הוא הדבר הבודד שאתם חייבים שאנשים יזכרו מהפרק.

שלב 4 – הנעה לפעולה: שלב זה איננו חובה והוא לא תמיד קיים אבל אם אנחנו צריכים שאנשים יעשו משהו (בתום הפרק או באופן כללי רוצים להניע לפעולה כלשהי) חשוב לתת להם את רשימת הפעולות הבאות.

חשוב שסיכום ביניים (או סיכום) לא יהפוך להיות רשימת מכולת – למדנו את זה…. דיברנו על זה.. דיברנו גם על זה…

טכניקה נכונה להצגת הנקודות בסיכום:

אחת השיטות הכי טובות להציג סיכום היא להשתמש בשיטה “דיברנו על… וראינו ש…”:

דיברנו על – כאן נציין את שם הפרק או לחילופין נקודה משמעותית

ראינו ש – כאן נפרט במשפט וחצי את המסקנה או המסקנות העיקריות מהפרק הזה.

דוגמה: דיברנו על חשיבות השימוש בסיכומי ביניים בשיעורים פרונטליים או הרצאות וראינו ש- לסיכומי ביניים יש מספר יתרונות אבל העיקרי שבהם קשור ביכולת להגדיל את מספר הדברים שאנשים יזכרו מההרצאה. כמו כן דיברנו על מבנה של סיכום וראינו שיש דרך מאוד מסודרת להציג סיכום ביניים נכון…

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן