תקשורת היא הדבק שמחזיק צוותים ביחד, מניע חדשנות ודוחף ארגונים קדימה. ובכל זאת, איכשהו, זה הדבר האחרון שאנחנו חושבים עליו. אנחנו מניחים שהמילים שלנו ברורות, הגיוניות ומעוררות השראה, רק כדי לראות שהן מפספסות את המטרה. למה זה קורה?
כי תקשורת טובה היא לא רק מה שאתם אומרים—זה מה שאנשים שומעים. כאן נכנסות לתמונה שלוש אמיתות לא נוחות:
- לאנשים לא באמת אכפת ממה שיש לכם לומר.
- לאנשים אכפת בעיקר מעצמם.
- אנשים מפרשים מסרים דרך הפילטרים האישיים שלהם.
בואו נפרק את האמיתות האלו. לא כדי להתייאש, אלא כדי להפוך אותן ליתרון הגדול ביותר שלכם בתקשורת.
1. לאנשים לא באמת אכפת ממה שיש לכם לומר
תכל’ס: המסר שלכם הוא לא מרכז העניינים. כולם עסוקים, מתמודדים עם אלף ואחד דברים. האימייל המושקע שלכם, ההכרזה החשובה או הפיץ’ שלכם? הם מתחרים מול אינבוקסים עמוסים, דדליינים דחופים והצורך הדחוף בקפה נוסף.
למה זה חשוב:
דמיינו שאתם מכריזים על מדיניות חדשה בישיבת צוות. השקעתם שעות בליטוש הניסוח, משוכנעים שזה ברור ומדויק. אבל הצוות שלכם? הם חושבים על רשימת המשימות שלהם, ואולי קולטים מילה אחת מתוך שלוש. מה שדחוף לכם לא בהכרח נתפס כדחוף להם.
איך לפרוץ את המחסום:
- הפכו את זה לרלוונטי: התחילו בלמה זה חשוב להם. במקום “המדיניות תשפר עמידה ביעדים,” אמרו “המדיניות הזו תפשט לכם את העבודה ותחסוך זמן.”
- תפסו תשומת לב מהר: השתמשו בפתיח מסקרן. עובדה מפתיעה, שאלה רלוונטית או הצהרה נועזת יכולים לגרום להם להקשיב.
- שמרו על מסר קצר: מסרים ברורים וקצרים חודרים את הרעש. תחשבו “חטיף”, לא “ארוחה מלאה”.
2. לאנשים אכפת בעיקר מעצמם
בואו נהיה כנים—הנושא האהוב על אנשים הוא הם עצמם. זה לא אגואיסטי; זה הישרדותי. באופן טבעי, הם סורקים מידע כדי להבין איך הוא משפיע עליהם.
למה זה חשוב:
נגיד שאתם מציגים כלי עבודה חדש לצוות שלכם. אם הפיץ’ שלכם מתמקד באיך זה משפר מדדי חברה או איך זה מרגש אתכם, זה לא ייגע בהם. השאלה האמיתית במוחם? איך זה יעזור לי?
איך לזכות באמון שלהם:
- דברו בשפה שלהם: החליפו “זה יגביר יעילות חוצה מחלקות” ב”זה יחסוך לכם זמן על משימות חוזרות.”
- הכירו בקשיים: התייחסו לחששות או אתגרים מראש. לדוגמה, “אני יודע שללמוד כלי חדש מרגיש מעיק, אבל אנחנו נלווה אתכם לאורך כל הדרך.”
- השתמשו בשפת “אתם”: מסרים שמתחילים ב”אתם” מרגישים אישיים ומעורבים יותר.
3. אנשים מפרשים מסרים דרך הפילטרים האישיים שלהם
לא משנה כמה ברור נדמה לכם שהמסר שלכם, חוויות, הטיות וסדרי העדיפויות של אנשים מעצבים את מה שהם שומעים. המסר שלכם לא נוחת בריק—הוא מתמודד עם מבוך של פרספקטיבות.
למה זה חשוב:
תחשבו על זה: אתם אומרים לעובד, “עשית עבודה נהדרת, אבל יש כמה דברים שאפשר לשפר.” מה שהוא שומע? “אני לא מספיק טוב.” אפילו מסרים טובים יכולים ללכת לאיבוד בתרגום.
איך לגרום לזה להגיע:
- בדקו הבנה: אחרי שהעברתם מסר חשוב, תשאלו “מה דעתכם על זה?” או “איך זה משפיע לדעתכם על העבודה שלכם?” זה עוזר להבין איך המסר התקבל.
- פשטו את המסר: הימנעו מז’רגון מקצועי או מהנחות שכולם יודעים את מה שאתם יודעים. שפה פשוטה וברורה ממזערת אי-הבנות.
- התאימו את הגישה: הכירו את הקהל שלכם. יש אנשים שזקוקים לנתונים, אחרים מעדיפים סיפורים. התאימו את ההעברה.
לסיכום: תקשורת שמעוררת השראה
להכיר באמת הלא נעימה הזו לא אומר להנמיך ציפיות—זה אומר להעלות את הרמה. כך תשדרגו את התקשורת שלכם:
- חפשו חיבור, לא שלמות: אנשים לא יזכרו ניסוח מושלם, אבל הם יזכרו איך המסר שלכם גרם להם להרגיש.
- הקשיבו כמו שאתם מדברים: שימו לב לתגובות והתאימו את הגישה. תקשורת טובה היא דו-שיח, לא מונולוג.
- בנו אמון בעקביות: כשאנשים רואים שאתם מתמקדים בפרספקטיבה שלהם, הם יתחילו להקשיב ולסמוך עליכם.
סיום: אומנות התקשורת מתוך מודעות
בסופו של דבר, תקשורת היא מעשה של אמפתיה. כשאתם מבינים שלאנשים לא אכפת מעצם המסר, שהם רואים קודם את עצמם, ושכל מסר עובר דרך פילטרים אישיים, אתם לא רק הופכים לתקשורתיים יותר—אתם גם הופכים לאנושיים יותר.
אז בפעם הבאה שאתם מתכוננים לשלוח מייל, לכתוב נאום או להוביל פגישה, עצרו ושאלו את עצמכם: איך אני גורם לזה להיות חשוב עבורם? שינוי קטן בפרספקטיבה שיכול להוביל לתוצאות אדירות.