אתוס, פתוס, לוגוס – ולמה אתם חייבים את זה בפרזנטציה שלכם!

לפרזנטציות שאתם מעבירים ביומיום יכולות להיות מטרות שונות ומגוונות, אך בסופו של דבר היכולת להשיג את אותן המטרות תלויה ביכולת שלכם לשכנע את קהל היעד בצדקת דבריכם. בעקבות כך ובמטרה להשיג את התוצאות הרצויות ישנה חשיבות רבה להכיר ולעשות שימוש ברטוריקה מתאימה.

לפני שנצלול פנימה בואו ונגדיר תחילה את המושג רטוריקה(Rhetoric) : “רטוריקה הינה אמנות השיח, אמנות שמטרתה לשפר את היכולת של סופרים או דוברים ליידע, לשכנע, או להניע קהלים במצבים ספציפיים”. הרטוריקה מספקת לנו לרוב דרכים להבנה, גילוי ופיתוח של טיעונים למצבים מסוימים כאשר הדוגמה הבולטת ביותר הינה של אריסטו (Aristotle), אשר התייחס בכתביו לשלושה סוגים של פניות הנדרשות בכדי לשכנע את קהל היעד: אתוס, פתוס, לוגוס (Ethos, Pathos, Logos).

אתוס (Ethos)

 הפניה האתית, הדובר משתמש באתוס במטרה לשכנע את קהל היעד שהוא דובר אמין ושכדאי להם להקשיב לו. אתוס הוגדר במקור על ידי אריסטו בהקשרים של “להיות אמין”, “בעל אמינות”. לדבריו, אנו נוטים יותר להאמין לאנשים שנתפסים כבעלי אופי טוב.

אתוס נקבע לרוב הן לפני הפרזנטציה והן במהלכה- לדוגמה המוניטין שלכם בתחום שעליו אתם הולכים להעביר הרצאה מהווה חלק גדול מהשיקול של הקהל אם בכלל להגיע להרצאה, להתייחס אליכם ברצינות ולהקשיב למה שיש לכם לומר.

במהלך ההרצאה האתוס יקבע בהתבסס על תקשורת מילולית ובלתי מילולית. לתקשורת המילולית “השפה” תפקיד מאוד משמעותי בתהליך, לדוגמה שימוש בשפה הססנית וממלאי מקום (רעשים וצלילים) כדוגמת בערך.. סוג של… נראה לי… אני מרגיש… אני מבין… אני מניח… אמ… יפגעו בתפיסה שאתם באמת יודעים את החומר שלכם. באותה הצורה גם שפת גוף לקויה עלולה ליצור את הרושם הלא נכון.

אז כיצד ניתן לפתח אתוס בפרזנטציה?

בפרזנטציה ניתן לפתח אתוס על ידי התאמת השפה לשפה של קהל היעד, הצגת דעה לא משוחדת, הצגת התעודות וההישגים שלכם, שימוש בתקשורת בלתי מילולית אפקטיבית.

פתוס (Pathos)

הפנייה הרגשית, לשכנע את קהל היעד על ידי פניה לרגש. אריסטו אמר “חינוך של המוח ללא חינוך של הלב הוא אינו חינוך כלל” דוברים עושים שימוש בפתוס כדי לעורר אמפתיה מצד הקהל או במטרה לגרום להם להרגיש משהו ספציפי. שימוש פופולרי בפתוס הינו לעורר כעס בקרב הקהל וזאת במטרה של לעודד פעולה.

אז כיצד ניתן לפתח פתוס בפרזנטציה?

ניתן לפתח על ידי שימוש בשפה, אינטונציה רגשית, דוגמאות וסיפורים המעוררים רגש, שפת גוף, תנועות, קשר עין, הבעות פנים “אם הפנים והגוף לא ידגימו את המילים לא נגיע ללב הקהל”

לוגוס (Logos)

פנייה לוגית, שכנוע של הקהל על ידי שימוש בטיעונים הפונים להיגיון. כאן אנו עושים שימוש בדרך כלל בעובדות ומספרים התומכים בטענות שלנו. לוגוס גם מעצים את האתוס מכיוון שמידע המוצג הופך את הדובר לבעל ידע.

אז כיצד ניתן לפתח לוגוס בפרזנטציה?

ניתן לפתח לוגוס על ידי שימוש בשפה מדויקת, ציטוט עובדות, טיעונים הגיוניים ולוגיים, מחקרים, נתונים סטטיסטיים, אנלוגיות, ציטוטים ממקורות אמינים, זרימה לוגית של הנושאים בפרזנטציה.

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן