7 שאלות שיעזרו לכם להכיר את הקהל שלכם

למה אתם חייבים להכיר את הקהל שלכם ?

כמה פעמים יצא לכם לשבת בהרצאות ולומר לעצמכם מה הוא רוצה ממני? מה זה קשור? מה הוא מנסה להגיד לי? מה עליי לעשות? שאלות אלו ועוד רבות אחרות עולות באופן קבוע בהרצאות היום. הסיבה העיקרית לכך היא שהמצגות אינן מותאמות לקהל המטרה שלהן.

וכאן בראש ובראשונה אנו מתייחסים בעיקר לחוסר ההתאמה של תוכן המצגת לקהל היעד.

רוב המציגים של היום, פשוט אינם בונים את המצגות שלהם בשביל הקהל שלהם וזאת מאחר והם אינם יכולים להניח בצד את האגו והשאיפות האישיות שלהם ולחשוב על הקהל.

מטרת המצגת היא לא להרשים, אלה לגרום לקהל להאמין ברעיון שלכם. המצגת היא אמצעי להפצת רעיונות יותר מכול דבר אחר. אם אתם רוצים שאנשים יאמצו את מה שיש לכם להגיד, חייבים לבנות את המצגת סביבם.

נסו להיזכר בחוויה טובה שלכם מהרצאה מסוימת, למה אתם חושבים שאתם זוכרים אותה לטובה? לא בגלל היופי של מרצה (או אולי כן?) ולא בגלל עיצוב המצגת, אלה בגלל שהרגשתם שהמרצה מדבר אליכם, שהוא נוגע בכם אישית- בפחדים, בחששות, בצרכים וברצונות שלכם. וכשמרצה מתייחס לדברים אלו אנו נוטים להאמין ולבטוח בו וכמו כן לפעול בסיס דבריו.

לא משנה מה מטרת ההרצאה שלכם, האתגר תמיד נותר זהה- לשכנע את הקהל לקבל את העמדה שלכם.

אומנם הקהל יכול להשתנות אבל חשוב לזכור דבר אחד- הקהל לא בה לראות אתכם, הוא בא כדי לראות מה אתם יכולים לעשות בשבילו!

המטרה: לגרום לאנשים לאמץ את הרעיון שלך ולפעול בנושא.

האמצעי: הכרת הלקוח על כול מאפייניו.

לפני שמתחילים מצגת, חשוב לשאול את עצמכם שאלות על הקהל שלכם: מי הם האנשים בקהל ? מהם הצרכים שלהם ואיך אתם מתייחסים אליהם? והכי חשוב איך המידע שנמצא בידיים שלכם הופך את החיים שלהם לפשוטים יותר? מה אתם רוצים שיעשו בתום המצגת? שאלות אלו ועוד רבות אחרות הינן קריטיות לתהליך פיתוח תוכן המצגת.

חשיבה על האנשים בקהל, תבטיח שאתם קודם כול חושבים על הצרכים שלהם !

תארו את הקהל שלכם תוך שילוב הרצונות, הצרכים והחששות שלהם. ציינו את ההזדמנויות שלהם. והכי חשוב שתפו אותם ביתרונות ההצעה או העמדה שלכם והסבירו להם מה לעשות בתום ההרצאה.

7 שאלות להיכרות עם הקהל שלכם:

קחו דף וענו על השאלות הללו, במידה וחסרים לכם פרטים מסוימים השקיעו את הזמן בלאתר אותם.

1. מי הוא הקהל שלכם ?

כדי לענות על השאלה הזאת התייחסו למספר מאפיינים :

• מאפיינים גיאוגרפים: היכן הם גרים- מושב, עיר, מרכז או בפריפריה.

• מאפיינים דמוגרפיים: מצב האישי, מין, השכלה, גיל וכו'

• מאפיינים פסיכוגרפים: אלו הם מאפיינים פסיכולוגיים המעידים על האופי לדוג': ערכים וסגנון חיים.

• מאפיינים התנהגותיים: איך הפרטים נוטים להתנהג בסיטואציות מסוימות.

יצירת קשר אמתי עם הקהל דורשת הבנה שלהם ברמה האישית- נסו להיכנס לנעליים שלהם ולתאר איך החיים שלהם נראים.

2. למה הם כאן?

מה הם חושבים שהם יקבלו מהמצגת הזאת? למה הם באו לשמוע אותך? האם הם הגיעו מתוך חובה או רצון? זהו בעצם ניסיון להבין את הסיטואציה וההקשר .

3. מה מחזיק אותם ערים בלילות?

לכל אחד יש פחדים וחששות, קוץ ברגל שלהם. תנו לקהל לדעת שאתם מבינים אותם ותציעו להם פתרון !

4. איך אתם יכולים לפתור להם את הבעיה?

מה יוצא לקהל מלשמוע אתכם? איך אתם הולכים לשפר את החיים שלהם?

5. מה אתם רוצים שהם יעשו?

ענו על השאלה "אז מה צריך…" יש צורך לוודא שישנה קריאה ברורה לפעולה.

6. איך הם עלולים להתנגד?

מה ימנע מהם מלאמץ את המסר שלכם ולפעול לגביו?

7. מהי הדרך הטובה ביותר "להגיע" אליהם?

לכל אדם ישנה העדפה אחרת לגבי הדרך בא הם מקבלים מידע. וזה יכול לכלול כל דבר החל מהדרך בא מעוצב החדר ועד לזמינות החומרים בתום הפרזנטציה. תן לקהל שלך מה שהם רוצים ואיך שהם רוצים.

 

שאלון זה תורגם, נערך ושודרג מתוך הספר Slide:ology .

לחצו כאן להורדת קובץ השאלות המקורי באנגלית בפורמט מצגת.

Photo Credit: TED Conference Flicker

אדי לבנטמן

מרצה ואיש אקדמיה. מומחה בעולמות ההדרכה השונים. החל מפיתוח מסרים ועד עמידה בפני קהל. מתמחה בניהול ופיתוח מערכי הדרכה ארגונים ופרזנטורים.

So, what do you think ?