עקרונות לעיצוב מצגת: יחס-אות-לרעש SNR

Signal To Noise Ratio

SNR הוא אחד העקרונות המוכרים ביותר בעולם התקשורת והוא נפוץ במיוחד כאשר מדובר בתקשורת המשתמשת באמצעי טכנולוגי כלשהוא להעברת מסרים.

הגדרה: יחס אות לרעש (SNR) הוא היחס בין עוצמת האות לעוצמת הרעש הכולל בהעברת אות מסוים ממקור ליעד. במקרה שלנו ה- SNR הוא היחס בין אלמנטים רלוונטיים ללא רלוונטיים המופיעים במצגת. עקרון זה ניתן ליישום כמעט בכל תחום אך הוא מתאים במיוחד לעולם הפרזנטציה.

הפעם הראשונה שנחשפתי למושג היתה דרך הבלוג של גורו המצגות האחד והיחיד גאר רנולדס.

גאר טוען שבמצגות שלכם עליכם לשאוף למצב בו היחס אות לרעש הוא גבוה במיוחד, הכוונה שהמסר יעבור בצורה “נקייה” עם מינימום מסיחים.  אנשים מסוגלים לעכל מעט מאוד מידע בבת אחת ולכן המוח האנושי באופן פעיל עסוק בסינון מידע. כתוצאה מהמצב קיים צורך להפחית באלמנטים אשר אינם תורמים או אינם חיוניים להעברת המסרים המרכזיים במצגת.

ישנן דרכים רבות לפגוע באיכות המסר הוויזואלי במצגת: טבלאות עמוסות במידע , גרפים לא ברורים, כמות טקסט גדולה, אייקונים ותמונות לא רלוונטיות. בעצם ניתן לומר שכל דבר שלא תורם רק גורע.

לפני כשנה נכחתי בהרצאה של דמות מוכרת במיוחד בעולם הפרסום. לאורך ההרצאה שמתי לב שכמעט בכל שקופית יש 3 תמונות לפחות, תמונות שלרוב לא היו רלוונטיות במיוחד למסר שהיה על השקופיות. בשלב מסוים במהלך ההרצאה מצאתי את עצמי מרוכז יותר בתמונות מאשר בדברים הנאמרים. אחת הטעויות הנפוצות ביותר של מרצים כיום זה שילוב של תמונות מיותרות במטרה  “למלא” את המקום הריק במצגת.

במקרים רבים בהם אני יושב עם בעלי עסקים רבים הנמצאים בשלב עיצוב האתרים  או המסרים השיווקיים שלהם, ביטוי אחד חוזר על עצמו בכל שיחה: ” מה כדאי להוסיף ?”. כאשר אנו רואים אזורים ריקים התגובה הראשונית שלנו היא להוסיף והשאלה שבאמת צריכים לשאול היא: “איך הוספה או הסרה של אלמנט תורמת לחיזוק המסר שאנו מנסים להעביר?”.

במצבים שבהם ניתן להסיר אלמנטים מבלי לפגוע באיכות המסר יותר ממומלץ לעשות זאת.

האם כל האלמנטים הלא נחוצים נחשבים לרעש ?

באופן כללי ניתן לומר שכל דבר שלא תורם מפריע , אך אין זה אומר שבאופן וודאי עליכם להסיר את כל האלמנטים הלא חיוניים מהמצגת. אלמנטים כגון תמונות, אומנם אינן חובה  ברוב המקרים אך דווקא שילוב של הנתון הנכון והתמונה הנכונה יכל להעביר את המסר בצורה טובה הרבה יותר.

לסיכום- תכננו היטב את מראה השקופיות שלכם והאלמנטים שמופיעים בהם. ולגבי כל אלמנט שאלו את עצמכם איך הוא תורם לחיזוק המסר שמנסים להעביר?.

×

עגלת קניות

דברים טובים

מגיעים למי שנרשם לניוזלטר שלנו

דילוג לתוכן